سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نونیل فنل اتوکسیلات

در محیط زیست ، NP از تخریب نونیل فنل های اتوکسیله شده منشأ می شود و منبع اصلی پساب فاضلاب تصفیه شده است [3،4]. Sumpter و Jobling اظهار داشتند که NP موجود در پساب تصفیه خانه های فاضلاب با ویتلوژنز در قزل آلای رنگین کمان نر مرتبط است [5]. NP نسبت به ER انسانی میل بیشتری نسبت به ماهی ER دارد و باعث تشکیل بیضه-تخمک ها (تخمک های موجود در بیضه ها) از مداکای ژاپنی در غلظت های مربوط به محیط می شود [6]. آزمایش ژن گزارشگر آزمایشگاهی نشان داد که قدرت نسبی NP با توجه به استرادیول-17β برای گیرنده استروژن medaka α 0.5? است [7]. در آزمایشات داخل بدن ، نونیل فنول برای القاء ویتلوژنین (پروتئین زرده تخم مرغ ماده) در کبد نر با 20.3 میکروگرم بر لیتر در قزل آلای رنگین کمان و 6/11 میکروگرم بر لیتر در مداکا یافت شد.

Nonylphenols (NP) خانواده ای از ترکیبات آلی از نزدیک است که به نام آلکیل فنول ها ارتباط دارند. آنها در تولید آنتی اکسیدان ها ، مواد افزودنی روغن های روان کننده ، مواد شوینده برای لباسشویی و ظروف ، امولسیون کننده ها و حل کننده ها استفاده می شوند (Soares et al.، 2008). این ترکیبات همچنین پیش سازهای مهم تجاری تجاری غیرهونی اکسوکسیلاتهای آلکیل فنول و نانوذرات اتوکسیله شده هستند که در مواد شوینده ، رنگها ، سموم دفع آفات ، محصولات مراقبت شخصی و پلاستیکها مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل توانایی خود در فعالیت با فعالیتهای شبه استروژن ، نانوذرات به دلیل شیوع آنها در محیط زیست و عملکردهای بالقوه آنها به عنوان مفصل غدد درون ریز و زنو استروژن توجه را به خود جلب کردند. NP ها با اتصال به گیرنده های استروژن و مهار رقابتی استروژن های طبیعی به عنوان اخلالگرهای غدد درون ریز شبیه به زنو استروژن عمل می کنند. نشان داده شده است که NP ها از هورمون طبیعی 17β-استرادیول تقلید می کنند و با هورمون درون زا برای اتصال به گیرنده های استروژن ERα و ER رقابت می کنند (Soares et al.، 2008). تجزیه و تحلیل مسیر با NP در لوله‌ی منیزیم مورد بررسی قرار گرفته است ، زیرا NP شناخته شده است که روی بیضه عمل می کند.

 

NP ، اکتیل فنول (OP) ، NP monoethoxylated (NP1EO) و دو اکتیل فنول اتیوکسیله (OPEO) (یعنی OP1EO و OP2EO) در شیر مادر انسانهای ایتالیایی تشخیص داده شد (Ademollo et al.، 2008). NP آلاینده ای بود که در بالاترین سطح (32 نانوگرم در میلی لیتر) یافت شد ، در حدود دو مرتبه بزرگتر از OP (0.08 نانوگرم در میلی لیتر) ، OP1EO (0.07 نانوگرم در میلی لیتر) و OP2EO (0.16ngng / میلی لیتر). در این گروه مطالعه ، براساس شواهدی مبنی بر اینکه غذاهای دریایی یکی از مهمترین منابع قرار گرفتن در معرض این گروه از آلاینده ها در ایتالیا است ، بین مصرف ماهی و میزان NP در شیر همبستگی مثبت مشاهده شد. . بر اساس غلظت های موجود در نمونه های شیر مادر ، می توان حداکثر میزان مصرف روزانه NP را 3.94 میکروگرم بر کیلوگرم در روز محاسبه کرد ، که نزدیک به TDI 5 میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن است.

 

عملکردهای بیولوژیکی

اثرات استروژنی مواد شیمیایی صنعتی مانند بیس فنول-A ، نونیل فنول و اکتیل فنول با تکثیر سلولی سلولهای سرطانی پستان انسان حساس به استروژن در شرایط آزمایشگاهی و با القاء داخل بدن ویتلوژنین (پروتئین پیشرو زرده) در ماهی های نر شناسایی شده است [ 2]. o ، P′-DDT در دهه 1950 فعالیت استروژنی داشت [7]. 17- اتیلین استرادیول که در قرصهای ضدبارداری و تعادل مورد استفاده قرار می گیرد ، ساخته شده است و در آبهای رودخانه ای در چندین کشور از جمله انگلستان یافت می شود [5،6]. این مواد شیمیایی می توانند در تولید مثل و تمایز جنسی گونه های ماهی تأثیر بگذارند [24،25]

امروزه نوع اتوکسیلات این مواد به دلیل سمیت کمتر رایج تر می باشد و با انواع صابون مول 6 صابون مول 10 و صابون مول 30 شناخته می شود.

 

اخیراً ، فعالیت ضدآاندروژنیک در بسیاری از سموم دفع آفات با استفاده از سیستم تجزیه و تحلیل ژن گزارشگر گزارش شده است [6]. فعالیت ضد آندروژنی در پساب کارهای تصفیه فاضلاب در انگلستان یافت شده است [26]. مواد شیمیایی با فعالیت هورمون ضد تیروئید نیز از طریق سنجش دگرگونی دوزیستان گزارش شده است